Challenges with foreign language in internationalisation at home and virtual exchanges: concerns and possibilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18309/ranpoll.v56.2021

Keywords:

Internationalisation at Home, virtual exchange, foreign language

Abstract

Recently, there has been a growing interest in the internationalisation of Brazilian universities, especially in the at-home modality, through virtual exchange (Freire Júnior, Massini-Cagliari; Putti, 2020; Souza; Freire Júnior, 2024). This scenario motivates us to study the Brazilian Virtual Exchange (BRaVE) program, in the context of the São Paulo State University (Unesp), where Brazilian students learn collaboratively online with peers from partner foreign institutions, in undergraduate/graduate courses. Through a qualitative methodology (Paiva, 2019), our objectives are: (1) discussing the challenges with the Foreign Language (FL) in internationalization at home and virtual exchanges; (2) presenting possibilities for facing the challenges in FL in this context. Our secondary data (Paiva, 2019) were collected through a virtual exchange evaluation questionnaire which was applied to students who participated in the program in the second semester of 2020. Considering content analysis (Bardin, 1977; Franco, 2005), we highlight the challenges related to FL proficiency in virtual exchange communications in programs such as BRaVE. We also highlight the importance of actions that aim to reduce these difficulties, by presenting a proposal in three moments (before, during, and after the virtual exchange), which reaffirms the need for and the importance of applied linguists in the making of language and internationalization policies of Higher Education Institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

CLIFFORD, V. The elusive concept of internationalization of curriculum. Oxford: Centre for Curriculum Internationalization/Oxford Brookes University, 2013.

COLPAERT, J. Editorial position paper: How virtual is your research? Computer Assisted Language Learning, v. 33, n. 7, p. 653-664, 2020.

DE WIT, H.; DECA, L. Internationalization of Higher Education, Challenges and Opportunities for the Next Decade. In: CURAJ, A.; DECA, L.; PRICOPIE, R. (ed.). European Higher Education Area: Challenges for a New Decade. Bucareste: Springer, 2020. p. 3-29.

FRANCO, M. L. P. B. Análise de Conteúdo. 2. ed. Brasília: Liber Livro Editora, 2005.

FREIRE JÚNIOR, J. C.; MASSINI-CAGLIARI, G.; PUTTI, F. F. O Programa BRaVE na Unesp: uma visão institucional para a internacionalização em casa. In: SALOMÃO, A. C. B.; FREIRE JÚNIOR, J. C. Perspectivas de internacionalização em casa: intercâmbio virtual por meio do Programa BRaVE-UNESP, São Paulo: Cultura Acadêmica Editora, 2020. p. 13-29.

FREIRE JÚNIOR, J. C.; SALOMÃO, A. C. B. A implementação de disciplinas no programa BRaVE na UNESP: possibilidades e desafios. In: SALOMÃO, A. C. B.; FREIRE JÚNIOR, J. C. Perspectivas de internacionalização em casa: intercâmbio virtual por meio do Programa BRaVE-UNESP, São Paulo: Cultura Acadêmica Editora, 2020. p. 139-148.

GUTH, A.; BRAHIM, A. C. S. M. A linguística aplicada e a opção decolonial como bases para um estudo em políticas linguísticas e internacionalização universitária. Revista da Anpoll, v. 55, e1927, 2024.

HUDZIK, J. K. Comprehensive internationalization: From concept to action. Washington: Association of International Educators, 2011.

HUDZIK, J. K. Comprehensive Internationalization: Institutional pathways to success. Nova York: Routledge, 2014.

KNIGHT, J. Internationalization: Elements and Checkpoints. CBIE Research, [S. l.], n. 7, p. 1-20, 1994.

KNIGHT, J. Internacionalização da Educação Superior: conceitos, tendências e desafios. 2. ed. São Leopoldo: Oikos, 2020.

KNOBEL, M. et al. Desenvolvimentos da internacionalização da educação superior no Brasil: da mobilidade acadêmica internacional à institucionalização do processo na universidade. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, v. 22, n. 3, p. 672-693, 2020.

LEASK, B. Internationalization Remodeled: Definition, Approaches, and Rationales. Studies in Higher Education, Abingdon, v. 29, n. 2, p. 249-265, 2004.

LÉVY, P. O que é virtual? São Paulo: Editora 34, [1996?]. Tradução de Paulo Neves.

MENDES, E. Políticas de Internacionalização em LL: abordagens, formatos e parcerias Sul-Sul | Seminário I. [S.l.: s.n.], 5 mar. 2024. 1 vídeo (2:07:21). Publicado pela ALAB – Associação de Linguística Aplicada do Brasil. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=qzLF3WvnfPA. Acesso em: 14 jan. 2025.

NYE, J. S. Soft Power: The means to success in world politics. Nova York: Plubic Affairs, 2004.

O’DOWD, R. From telecollaboration to virtual exchange: State-of-the-art and the role of UNICollaboration in moving forward. Journal of Virtual Exchange, n. 1, p. 1-23, 2018.

O’DOWD, R. Virtual exchange: Moving forward into the next decade. Computer Assisted Language Learning, v. 34, n. 3, p. 209-224, 2021.

PAIVA, V. L. M. O. Manual de pesquisa em estudos linguísticos. São Paulo: Parábola, 2019.

SALOMÃO, A. C. B. Intercâmbios virtuais e a internacionalização em casa: reflexões e implicações para a Linguística Aplicada. Estudos Linguísticos, São Paulo, v. 49, n. 1, p. 152-174, 2020.

SILVA, D. Políticas de Internacionalização em LL: abordagens, formatos e parcerias Sul-Sul | Seminário I. [S.l.: s.n.], 5 mar. 2024. 1 vídeo (2:07:21). Publicado pela ALAB – Associação de Linguística Aplicada do Brasil. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=qzLF3WvnfPA. Acesso em: 14 jan. 2025.

SOUZA, V. V. S.; FREIRE JÚNIOR, J. C. Internationalization at Home in Brazilian Higher Education Institutions: Mapping a path. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 18, e1855, 2024.

STALLIVIERI, L. Estratégias para Internacionalização do Currículo: do Discurso à Prática. In: LUNA, J. M. F. Internacionalização do currículo: educação, interculturalidade e cidadania global. Campinas: Pontes Editores, 2016. [s.p.]. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/306375265_Estrategias_para_Internacionalizacao_do_Curriculo_do_Discurso_a_Pratica. Acesso em: 2 maio 2025.

VERZELLA, M.; MORAES CARUZZO, V. N. R.; COSTA, T. D. Discutindo assimetria de poder no contexto de telecolaboração com vistas a promover atitudes relacionadas à competência intercultural. Signum: Estudos da Linguagem, Londrina, v. 24, n. 1, p. 97-114, 2021.

WÄCHTER, B. Internationalisation at home – the context. In: CROWTHER, P. et al. Internationalisation at Home A position Paper. Amsterdam: European Association for International Education (EAIE), 2003. p. 5-13.

Published

2025-08-28

How to Cite

Sataka, M. M. (2025). Challenges with foreign language in internationalisation at home and virtual exchanges: concerns and possibilities. Revista Da Anpoll, 56, e2021. https://doi.org/10.18309/ranpoll.v56.2021

Issue

Section

Dossiê: Ciência, Tecnologia e Inovação na Linguística e na Literatura