“Brazilians need to be studied”, or “Brazilians need to participate in dialogue”? For discursive practices that move the notion of popularization of language sciences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18309/ranpoll.v56.2028

Keywords:

Popularization of Linguistics, Popularization policies, University extension

Abstract

In this text I revisit four publications of the extension project Coffee with Method: Strategies for popularizing scientific thought applied to language studies (CAp-UERJ): 1) Coffee, Method, Popularization: an introduction (Guimarães, 2023a); 2) The popularization of scientific discourse as a way to combat denialism: Critical Discourse Analysis in perspective (Guimarães, 2023b); 3) Experience report from practice to theory: a textual-discursive extensionist experience (Guimarães, Oliveira, 2024); and 4) An extensionist experience in the experience report: the (notion of) popularization in perspective (Oliveira; Guimarães, 2024). While reflecting on popularization, the works echo voices-praxis that pass/have passed through the Project: researchers from different subareas of Languages/Linguistics (among others), (post)graduate students and exclusive teachers of basic education. Starting from the revisitation, I argue in favor of a change that should precede popularizing actions: a discursive resignification, in the political and scientific spheres, regarding: a) the extension projects/programs that work with/for the popularization of linguistics; and b) the publication of these actions. The text is an invitation to think that a plan of action the popularization of linguistics is not limited to expanding the fields of knowledge to be popularized – so that popularization does not become (continue/be) itself a new project (political-party-currency), but a transformational attitude.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, R. Filosofia da ciência: introdução ao jogo e suas regras. 19. ed. São Paulo: Edições Loyolas, 2015.

BEZERRA, A. N. S.; COLARES, A. A. A extensão universitária no Brasil: concepções e influências. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S. l.], v. 6, e14257, 2024. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/14257. Acesso em: 18 dez. 2024.

BRASIL, Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei nº 13.005/201. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: https://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=105102-rces007-18&Itemid=30192. Acesso em: 07 dez. 2024.

CONTO, L. Método em divulgação científica: Divulgar a Linguística e traçar limites. In: GUIMARÃES, S. A. H. (org.). A popularização do discurso em debate: língua(gens) em perspectiva, v. II. Campinas: Pontes Editores, 2024. p. 321-337.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 23. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz & Terra, 2021.

GERMANO, M. G. Uma nova ciência para um novo senso comum. Campina Grande: EDUEPB, 2011.

GUIMARÃES, S. A. H. Café, método, popularização, uma introdução. In: GUIMARÃES, S. A. H. (org.). A popularização do discurso científico em debate: língua(gens) em perspectiva. Campinas: Pontes Editores, 2023a. p. 14-27.

GUIMARÃES, S. A. H. A popularização do discurso científico como forma de combate ao negacionismo: Análise de Discurso Crítica em perspectiva. In: GUIMARÃES, S. A. H. (org.). A popularização do discurso científico em debate: língua(gens) em perspectiva. Campinas: Pontes Editores, 2023b. p. 284-309.

GUIMARÃES, S. A. H.; OLIVEIRA, W. S. S. Relato de experiência da prática à teoria: uma vivência extensionista textual-discursiva. Ensino Em Perspectivas, v. 5, n. 1, 14280, 2024. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/14280. Acesso em: 20 dez. 2024

OLIVEIRA, W. S. S; GUIMARÃES, S. A. H. Uma vivência extensionista no relato de experiência: a (noção de) popularização em perspectiva. In: GUIMARÃES, S. A. H. (org.). A popularização do discurso em debate: língua(gens) em perspectiva, v. II. Campinas: Pontes Editores, 2024. p. 362-392.

OLIVEIRA, A. G.; SOUSA, W. J.; RABELO, D. J. N.; TORRES, R. M. Estratos da popularização da ciência no Brasil à luz da pesquisa em nível de pós graduação stricto sensu. Em Extensão, Uberlândia,v. 23, n. 1, p. 37-61, jan.-jun. 2024. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/68155. Acesso em: 14 ago. 2024.

PICCOLI, M. S. Q.; STECANELA, N. Popularização da ciência: uma revisão sistemática de literatura. Educação e pesquisa, v. 49, p. 1-20, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/55yQ3zb8pLrwPD3kcdyQFdk/. Aceso em: 29 set. 2024.

PINHEIRO, C. L.; NOGUEIRA, S. R. S. A construção de objetos de tecnodiscurso: questões teórico-metodológicas. Revista da Anpoll, v. 54, n. 1, 2023.

RESENDE, V. M. (org.). Decolonizar os estudos críticos do discurso. Campinas: Pontes Editores, 2019.

TILLY, C. O acesso desigual ao conhecimento científico. Tempo Social, v. 18, n. 2, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ts/a/dnYSh34RjpLPc9CQ77BSyLr/. Acesso em: 14 set. 2024.

VERGARA, M. R. Contexto e Conceitos: História da ciência e “vulgarização científica” no Brasil do século XIX. INCI, Caracas, v. 33, n. 5, p. 324-330, 2008. Disponível em: https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0378-18442008000500004. Acesso: 22 dez. 2024.

Published

2025-08-07

How to Cite

Guimarães, S. A. H. (2025). “Brazilians need to be studied”, or “Brazilians need to participate in dialogue”? For discursive practices that move the notion of popularization of language sciences. Revista Da Anpoll, 56, e2028. https://doi.org/10.18309/ranpoll.v56.2028

Issue

Section

Dossiê: Ciência, Tecnologia e Inovação na Linguística e na Literatura