Academic literacies of deaf students: a proposal for working with the genre Review
DOI:
https://doi.org/10.18309/ranpoll.v55.1971Keywords:
Academic Literacies, Action Research, Deaf UndergraduatesAbstract
This study aims to investigate the influences of didactic strategies grounded in the model of academic literacies on the reading and writing proficiency of deaf female students enrolled in the Brazilian Sign Language and Portuguese Language courses at the Federal University of Piauí. Our theoretical approach is primarily based on the foundations of the academic literacies model (Lea; Street, 2014 [2006]) and Navarro's proposals (2020). The research adopted a qualitative-interpretative methodology, implementing an action research that consisted of conducting an academic writing workshop tailored for deaf individuals. The results presented in this research stem from data collected from three deaf informants, two students from the Brazilian Sign Language course and one student from the Portuguese Language course. The actions undertaken demonstrated: i) the importance of understanding the educational journey of deaf female students in order to identify the dimensions and strategies they employ in the construction of academic texts; ii) active participation of the students in the assessment and reflection on their own work; iii) the need for greater validation of Libras in academic practices, as well as the creation of more opportunities and spaces for participation for deaf undergraduates that extend beyond the classroom boundaries.
Downloads
References
ALEXANDRE, Leila Rachel Barbosa. Letramento digital e letramento acadêmico: estratégias de navegação e leitura de graduandos em Letras. 2019. Tese (doutorado) – Pós-Graduação em Estudos Linguísticos da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2019.
BRASIL. Decreto nº 5.626, de 22 de dezembro, 2005. Brasília, 2005. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004- 2006/2005/decreto/d5626.htm#:~:text=Regulamenta%20a%20Lei%20n%C2%BA%2 010.436,19%20de%20dezembro%20de%202000. Acesso em: 06 abr. 2022.
BRASIL. Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002. Brasília, 2002. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm. Acesso em: 08 fev. 2022.
FERNANDES, Sueli de Fátima. Educação bilíngue para surdos: identidade, diferença, contribuições e mistérios. 2003. Dissertação (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal do Paraná, 2003.
FERREIRA, Deuselania de Sousa. Práticas de letramento acadêmico na relação entre alunos surdos e alunos auxiliares ouvintes no curso de letras libras. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Letras Libras) – Universidade Federal do Piauí, 2021.
LEA, Mary Rosaland; STREET, Brian Vincent. O modelo de “letramentos acadêmicos”: teoria e aplicações. Filologia e Linguística Portuguesa, São Paulo, v. 16, n. 2, p. 477-493, jul./dez. 2014 [2006]. Tradução: Fabiana Komesu e Adriana Fischer. Publicado originalmente em 2006. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v16i2p477-493. Acesso em: 06 abr. 2022.
MACEDO, Conceição de Maria Ferreira. A construção de sentidos de textos em libras a partir da retextualização de textos em português feita por estudantes surdos. 2017. Projeto de Iniciação Científica Voluntária (Graduação em Letras) – Universidade Federal do Piauí, 2017.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Da Fala para a Escrita: atividades de retextualização. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
NAVARRO, Federico. Leer y escribir en entornos académicos: cinco acciones para docentes inclusivos. Especialización en Lectura, Escritura y Educación, Buenos Aires, Flacso Virtual- Argentina, 2020.
QUADROS, Ronice Müller; KARNOPP, Lodenir Becker. Língua de sinais brasileira: estudos linguísticos. Porto Alegre: Artmed, 2004.
SILVA, Francineide de Souza. Ensino de português para os estudantes surdos do ensino básico. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Pós-graduação lato sensu em metodologias do ensino de línguas) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano, Campus Salgueiro, Salgueiro.
STARR-GLASS, David. Scholarship of Teaching and Learning: promoting publications or encouraging engagement. In: WANG, Victor. Handbook of Research on Scholarly Publishing and Research Methods, 2015.
STREET, Brian. Dimensões “escondidas” na escrita de artigos acadêmicos. Perspectiva, Florianópolis, v. 28, jul./dez. 2010. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2010v28n2p541. Acesso em: 06 abr. 2022.
STROBEL, Karin. História da Educação de Surdos. Florianópolis: Letras Libras-UFSC, 2009.
ZAVALA, Virginia. ¿Quién está diciendo eso?: literacidad académica, identidad y poder en la educación superior. In: KALMAN, Judy; STREET, Brian.; Hornberger, Nancy (coord.). Lectura, escritura y matemáticas como prácticas sociales: diálogos con América Latina. México: Siglo XXI, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista da Anpoll

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os trabalhos publicados na Revista da Anpoll são licenciados sob os termos da licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional. Assim, os/as autores/as ou terceiros podem copiar e redistribuir o material licenciado em qualquer suporte ou formato, e remixar, transformar, ou criar a partir do material desde que sejam dados os devidos créditos ao trabalho original. Ressalta-se que a redistribuição, transformação ou criação, de iniciativa de dos/as autores/as ou de terceiros, deve mencionar a precedência de sua publicação neste periódico, citando-se o volume, número e data desta publicação.