The role of translanguaging in (in) disciplinary Applied Linguistics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18309/ranpoll.v52i2.1565

Keywords:

Applied Linguistics, Translanguaging, Contemporary communicative practices

Abstract

This essay draws upon the theoretical frameworks on the role of (in)disciplinary Applied Linguistics in producing knowledge about contemporary social life. I discuss how the concept of translanguaging can help us to question dominant understandings of bilingualism and language use in a world in which we are challenged to understand new modes of communication. I argue that the translingual approach allows us to advance theoretical/analytical discussions on linguistic practices in the 21st century. My arguments are based on ethnographic experiences and on two particular texts. The first is a photo of an advertisement for a well- known language course organization, and the second is a political campaign poster. The first example helps to illustrate the lack of awareness of sociolinguistic complexities in Brazil, and the second illustrates how the mobility of people challenges us to understand the social, cultural, historical, and political contingency of communicative practices.

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Author Biography

Maria Inêz Probst Lucena, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil

Possui graduação em Letras Licenciatura Inglês Português pela Universidade Federal de Santa Catarina (1987), mestrado em Letras (Inglês e Literatura Correspondente) pela Universidade Federal de Santa Catarina (1998) e doutorado em Letras na área de Estudos da linguagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2006). Foi professora efetiva- E4 do Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Santa Catarina e atua como membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Linguística da UFSC desde 2010. Tem experiência na área de Lingüística Aplicada e Estudos da linguagem, tendo atuado principalmente com os seguintes temas: ensino e aprendizagem de línguas, multilinguismo, políticas linguísticas e formação de professores. Desenvolve estudos etnográficos com base na linguistica Aplicada, destacando aspectos socioculturais, políticos e ideológicos presentes no ensino e aprendizagem de línguas. Busca discutir as práticas de linguagem especialmente no espaço da escola pública. Foi coordenadora pedagógica do curso de doutorado interinstitucional entre a UFSC e os Institutos Federais de Santa Catarina - Dinter UFSC/IFSC.

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Published

2021-11-18

How to Cite

Lucena, M. I. P. (2021). The role of translanguaging in (in) disciplinary Applied Linguistics . Revista Da Anpoll, 52(2), 25–43. https://doi.org/10.18309/ranpoll.v52i2.1565