Exploring literature in English teaching:

how the experience of a book club promotes personal involvement

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18309/ranpoll.v52i1.1529

Keywords:

Personal Involvement, Fruition of Art, Literature Teaching, English Teaching, Book Club

Abstract

With a purpose of investigating if a book club creates spaces for students to experience personal involvement through the fruition of art, this paper discusses the book club experience of the novel “Wonder” in a group of 18 upper-intermediate English students. The data were collected through 6 personal responses from each student; then, a quantitative analysis of the Halliday’s types of processes (2004) and a qualitative categorization concluded that they have shown personal involvement with the novel through their lexicon-grammatical choices. As an outcome, in 71% of the answers, students expressed themselves by verbal and mental cognitive functions, sharing personal beliefs and point of views that they had while interacting with the novel. Such answers exposed how relationships with the social-cultural background of the student leads to personal involvement with a literary text. It makes possible to conclude that once learning a language through reading, literature becomes a key point to activate the process of fruition of art and lead to a meaningful and unique process.

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Author Biographies

Henrique de Paiva Soares, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, Paraná, Brazil

Henrique de Paiva Soares é mestrando em Estudos Literários pela Universidade Estadual de Londrina (UEL) pesquisando as relações de comunidades híbridas entre o humano e o não-humano na literatura indígena Abenaki de Cheryl Savageau. Possui licenciatura plena em Letras Inglês (2020) pela mesma universidade onde, durante o curso, participou como professor-bolsista no projeto de extensão Idiomas sem Fronteiras - NucLi UEL (2017-2019). Após isso, foi premiado pelo programa Emerging Leaders in the Americas Program (DFTAD-ELAP 2019) onde concluiu a terceira série da licenciatura na Memorial University of Newfoundland (St Johns - Canadá) com enfoque acadêmico em Literatura Britânica Pós-Moderna e Literatura Oral.

Denise Ismênia Bossa Grassano Ortenzi, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, Paraná, Brazil

Denise I. B. Grassano Ortenzi é professora adjunta da Universidade Estadual de Londrina, atuando na graduação em Letras Inglês e no Programa de Pós-Graduação em Letras Estrangeiras Modernas - Mestrado Profissional.  Possui doutorado pelo Programa de Pós-graduação em Estudos da Linguagem da UEL e Mestrado em Linguística Aplicada pela UNICAMP. Tem experiência na área de Linguística Aplicada, com ênfase em Formação de Professores de Línguas.  Lidera o grupo de pesquisa Linguagens, Tecnologias e Educação e desenvolve atividades de pesquisa e extensão em formação de professores e novas tecnologias em sistemas de atividade educacionais.

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Published

2021-05-31

How to Cite

de Paiva Soares, H., & Grassano Ortenzi, D. I. B. (2021). Exploring literature in English teaching:: how the experience of a book club promotes personal involvement. Revista Da Anpoll, 52(1), 71–93. https://doi.org/10.18309/ranpoll.v52i1.1529

Issue

Section

Estudos Linguísticos (2021)