New subjects in the Brazilian Portuguese children’s grammar
DOI:
https://doi.org/10.18309/ranpoll.v52i1.1490Keywords:
Syntax, ‘New’ Subjects, Children’s GrammarAbstract
This paper shows the results of an initial study on the emergence of 'new' subjects in the children’s grammar of Brazilian Portuguese, the locative and possessive subjects. The grammar of Brazilian Portuguese (BP) has been showing an increasing number of sentences with atypical subjects. The goal of this study is to investigate whether such constructions are already present in the children's grammar of PB, therefore, the results of two linguistic tasks, judgment of grammaticality and elicited production, will be presented. The hypotheses of this study take into account the fact that PB speakers choose to fill in the subject position instead of leaving it empty. Even though the position is filled by a constituent that was not directly selected by the verb. This fact leads us to test whether: (i) the child recognizes structures with locative and possessive subjects from the initial stages and (ii) the production of such sentences only occurs in more advanced stages of the acquisition process.
Downloads
References
AVELAR, J.; GALVES, C. Tópico e concordância em português brasileiro e português europeu. In: Textos selecionados – XXVI Encontro da Associação Portuguesa de Linguística. Lisboa: APL, 2011. p. 69-45
AVELAR, J.; GALVES, C. Concordância locativa no português brasileiro: questões para a hipótese do contato. In: MOURA, M. D.; SIBALDO, M. (orgs.), Para a História do Português Brasileiro. 1ª ed. Maceió: Edufal, p. 103-132, 2013.
CHOMSKY, N. Three factors in language design. Linguistic Inquiry, v. 36, n.1, p. 1–22, 2005.
CORRÊA, L.; AUGUSTO, M.; LIMA-JÚNIOR, J. P. In: FREITAS, M. J; SANTOS, A. L. (orgs.), Aquisição de língua materna e não materna: Questões gerais e dados do português (Textbooks in Language Sciences 3). Berlin: Language Science Press, p. 201-224, 2017.
GROLLA, E. A aquisição da periferia esquerda da sentença em Português Brasileiro. Dissertação de Mestrado, Unicamp, 2000.
GROLLA, E. A Aquisição da Linguagem. Material didático desenvolvido para o Curso Letras – LIBRAS da Universidade Federal de Santa Catarina, 2006.
GROLLA, E. Metodologias experimentais em aquisição da linguagem. Revista Estudos da Lingua(gem), v. 7, p. 9-42, 2009.
GROLLA, E.; AUGUSTO, M. Absolutive Constructions in Brazilian Portuguese and Relativized Minimality Effects in Children’s Productions. In: Proceedings of Generative Approaches to Language Acquisition (2015), 2016.
GROLLA, E.; AUGUSTO, M. Pronomes resumptivos em português brasileiro infantil: dados de produção e compreensão. Cadernos de Letras da UFF - Dossiê: Anáfora e correferência: temas, teorias e métodos, n. 49, p. 133-154, 2014.
MESSENGER, K. et al. Is young children's passive syntax semantically constrained? Evidence from syntactic priming. Journal of Memory and Language, v. 66, n. 4, p. 568-587, 2012.
NEGRÃO, E. Português brasileiro: uma língua voltada para o discurso. Tese de Livre Docência. Universidade de São Paulo, 1999.
NEGRÃO, E.; VIOTTI, E. Contato entre quimbundo e português clássico: impactos na gramática de impessoalização do português brasileiro e angolano. Linguística, v. 30, n. 2, p. 289-330, 2014.
PONTES, E. O tópico no português brasileiro. Campinas, 1987.
REZENDE, C. Sentenças absolutas no português brasileiro infantil: um estudo experimental. Dissertação de Mestrado. USP, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista da Anpoll
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os trabalhos publicados na Revista da Anpoll são licenciados sob os termos da licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional. Assim, os/as autores/as ou terceiros podem copiar e redistribuir o material licenciado em qualquer suporte ou formato, e remixar, transformar, ou criar a partir do material desde que sejam dados os devidos créditos ao trabalho original. Ressalta-se que a redistribuição, transformação ou criação, de iniciativa de dos/as autores/as ou de terceiros, deve mencionar a precedência de sua publicação neste periódico, citando-se o volume, número e data desta publicação.