The teaching and the work of teacher in initial education represented in reports of the pedagogical residency project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18309/ranpoll.v52i1.1480

Keywords:

Acting professor, Initial Training, Teaching

Abstract

The objective of this text is to discuss representations of the teaching activity and the work of Portuguese language teachers in initial education. More specifically, it presents an analysis of thematic treatment segments (BULEA, 2010) of two reports written by academics participating in the Pedagogical Residency Project, subproject Letters / Portuguese Language, of Federal University Amapá. The theoretical basis is grounded on the notions of teaching work, acting as teachers (CICUREL, 2011; LEURQUIN, 2013) and on the categories of Semantics of Acting within the framework of Sociodiscursive Interactionism (BRONCKART, 2008; 2006; MACHADO; BRONCKART, 2009; BRONCKART; MACHADO, 2004). The study is characterized as qualitative-interpretativist and is in the field of Applied Linguistics. The results show that pre-service teachers, based on their teaching actions, plan and resignify their work in the classroom not only based on what is prescribed in official documents aimed at teaching Portuguese as a foreign language, but according to the teaching needs that are encountered in schools and the students’ needs and learning possibilities as well.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosivaldo Gomes, Universidade Federal do Amapá, Macapá, Amapá, Brazil

Doutor em Linguística Aplicada - Universidade Estadual de Campinas/Instituto de Estudos da Linguagem (IEL/UNICAMP). É professor Adjunto na área de Língua Portuguesa e Didática das Línguas do Departamento de Letras e Artes da Universidade Federal do Amapá e docente permanente dos Programas de Pós-graduação em Letras - Mestrado (PPGLET/UNIFAP). Pesquisador do Pesquisa GEPLA - Grupo de Estudos e Pesquisas em Linguística Aplicada.     

Eulália Vera Lúcia Fraga Leurquin, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, Ceará, Brazil

Possui graduação em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1986), Mestrado (1997) e Doutorado em Educação pela mesma universidade (2001). É professora associado IV da Universidade Federal do Ceará. Docente do Programa de Pós-graduação em Linguística e do Mestrado Profissional em Letras, ambos da Universidade Federal do Ceará. Líder do Grupo de Pesquisa GEPLA - Grupo de Estudos e Pesquisas em Linguística Aplicada. 

References

AMIGUES, R. Trabalho do professor e trabalho de ensino. In: MACHADO, A. R. (org.) O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva, Londrina: EDUEL: 35-54, 2004.

BORTONI-RICARDO, S. M. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

BRONCKART, J. P. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sociodiscursivo. 2.ed. São Paulo: Educ, 2009.

BRONCKART, J. P.; MACHADO, A. R. Procedimentos de análise de textos sobre o trabalho educacional. In: MACHADO, A. R. (Org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004. p. 131-163.

BRONCKART, J. P. Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. Tradução Anna Rachel Machado, Maria de Lourdes Meirelles Matencio. Campinas-SP: Mercado das Letras, 2006.

BRONCKART, J. P. O agir nos discursos: das concepções teóricas às concepções dos trabalhadores. Tradução Anna Rachel Machado e Maria de Lourdes Meirelles Matencio. Campinas-SP: Mercado de Letras, 2008.

BULEA, E. Linguagem e efeitos desenvolvimentais da interpretação da atividade. Campinas, São Paulo: Mercado de Letras, 2010.

CICUREL, F. Les interactions dans l´ enseignement des langues: l´agir professoral, Didier, Paris, 2011.

CLOT, Y. A função psicológica do trabalho. 2 ed. Tradução de Adail Sobral. Rio de Janeiro, Petrópolis: Vozes, 2007.

DENZIN, N. K.; LINCOLN, Yvonna. A disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. (Org.). Planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2 ed. Porto Alegre: ARTMED, 2006.

LEURQUIN, E. V. L. F. O que dizem os professores sobre seu agir professoral?. In: Ana Flávia Lopes Magela Gerhardt. (Org.). Ensino-aprendizagem na perspectiva da Linguística Aplicada. Campinas: Pontes, 2013, v. 1, p. 299-332.

MACHADO, A. R. Por uma concepção ampliada do trabalho do professor. In: GUIMARÃES, A. M. M; MACHADO, A. R.; COUTINHO, A. (org.) O Interacionismo Sociodiscursivo: questões epistemológicas e metodológicas. São Paulo: Mercado de Letras, 2007, p. 77-97.

MACHADO, A. R; LOUSADA, E. A apropriação de gêneros textuais pelo professor: em direção ao desenvolvimento pessoal e à evolução do “métier”. Linguagem em (Dis)curso, Palhoça, SC, v. 10, n. 3, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1518-76322010000300009&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 05 abr. 2020.

MACHADO, A. R. Por uma concepção ampliada do trabalho do professor. In: GUIMARÃES, A.M.M., MACHADO, A.R. e COUTINHO, A. (org.). O Interacionismo Sociodiscursivo: Questões epistemológicas e metodológicas. Campinas: Mercado de Letras, 2009.

MACHADO, A. R; BRONCKART, J.P. De que modo os textos Oficiais prescrevem o Trabalho do Professor? Análise Comparativa de Documentos Brasileiros e Genebrinos. Revista de Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada Delta. São Paulo, vol. 21, n.2, 2005.

SAUJAT, F. O trabalho do professor nas pesquisas em educação: um panorama. In: MACHADO, A. R. (org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004, p. 3-34.

Published

2021-05-31

How to Cite

Gomes, R., & Leurquin, E. V. L. F. (2021). The teaching and the work of teacher in initial education represented in reports of the pedagogical residency project. Revista Da Anpoll, 52(1), 110–124. https://doi.org/10.18309/ranpoll.v52i1.1480

Issue

Section

Estudos Linguísticos (2021)