What the literature from Rio Grande do Sul can (or “new exploits that serve as a model for the entire land”)
DOI:
https://doi.org/10.18309/ranpoll.v55.1992Keywords:
literatura do Rio Grande do Sul, literatura canônica, colonialidadeAbstract
Inspired by Todorov (2008), this paper aims at developing the argument that the literature from Rio Grande do Sul can very much, even to question the constitution of the literary canon attributed to this geographic/symbolic space named State of Rio Grande do Sul. To this purpose, initially the process of formation of what is conventionally called canonical literature, heir to certain categories originating from the socio-historical process categorized as coloniality, is brought to the fore, to then propose the displacement of the locus of enunciation (Grosfoguel, 2008) in direction to the Africans who were trafficked as slaves to the State, so that the book Biography of Mahommah Gardo Baquaqua: a native of Zoogoo, in the interior of Africa can be equitably integrated into the canon of literature that narrates the constitution of the State of Rio Grande do Sul , as well as the already prestigious trilogies by Érico Veríssimo and Josué Guimarães.
Downloads
References
ALBUQUERQUE JÚNIOR, Durval Muniz d. Preconceito contra a origem geográfica e de lugar: as fronteiras da discórdia. São Paulo: Cortez, 2012.
BAQUAQUA, Mahommah Gardo. Biografia de Mahommah Gardo Baquaqua: um nativo de Zoogoo, no interior da África. Trad. Lucciani Furtado. Cerquilo: Uirapuru, 2017.
BAUMAN, Zygmunt. Babel: entre a incerteza e a esperança. Rio de Janeiro: Zahar, 2016.
CANAGARAJAH, Suresh. Translingual practice: global Englishes and cosmopolitan relations. Londres: Routledge, 2013.
CARBONIERI, Divanize. Descolonizando o ensino de literaturas de línguainglesa. In: JESUS, Dánie Marcelo de; CARBONIERI, Divanize (Orgs.) Práticas de multiletramentos e letramento crítico: outros sentidos para a sala de aula de línguas. Campinas: Pontes, 2016, p. 121-142.
GROSFOGUEL, Ramón. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 80, 2008, p. 115-147.
MIGNOLO, Walter. Histórias locais/Projetos globais: colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Belo Horizonte: EdUFMG, 2003.
SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula. Introdução. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula. (Orgs.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Almedina, 2010, p. 9-20.
SILVA, Juremir Machado da. História regional da infâmia - o destino dos negros e outras iniquidades brasileiras (ou como se produzem os imaginários). Porto Alegre: L&PM, 2010
TODOROV, Tzvetan. A literatura em perigo. Rio de Janeiro: DIFEL, 2008.
VÉRAS, Bruno Rafael; LIMA, Tatiane; GARRISS, Jacqueline. Projeto Baquaqua: história e embates pela memória. In: ZOLIN-VESZ, Fernando (Org.) Linguagens e descolonialidades – volume 2: Práticas linguageiras e produção de (des)colonialidades no mundo contemporâneo. Campinas: Pontes, 2017, p. 105-114.
ZILBERMAN, Regina; RÖSING, Tânia M. K. (Orgs.). Escola e leitura – velha crise, novas alternativas. São Paulo: Global, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista da Anpoll

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os trabalhos publicados na Revista da Anpoll são licenciados sob os termos da licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional. Assim, os/as autores/as ou terceiros podem copiar e redistribuir o material licenciado em qualquer suporte ou formato, e remixar, transformar, ou criar a partir do material desde que sejam dados os devidos créditos ao trabalho original. Ressalta-se que a redistribuição, transformação ou criação, de iniciativa de dos/as autores/as ou de terceiros, deve mencionar a precedência de sua publicação neste periódico, citando-se o volume, número e data desta publicação.