Applied linguistics and the decolonial option as bases for a study in language policies and university internationalization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18309/ranpoll.v55.1927

Keywords:

Applied Linguistics, Language Policy, Internationalization

Abstract

Since the release of the Coordination of Superior Level Staff Improvement's Institutional Program for Internationalization (PrInt/Capes), in 2017, the university internationalization and the language policies were given a new chapter in academic research in Brazil. In order to adhere to the program, the universities began to specify their theoretical, epistemological and ideological conceptions about these practices that, among other elements, constitute the university community. In this context, with the main objective of discussing some discourses on language policies and university internationalization, we developed a research through an analytical triangulation among some applied linguistics assumptions, the decolonial studies, and some results of a research on the project (PrInt) for a Brazilian university’s internationalization. Amongst some of our concepts and considerations are the possibility to articulate the Brazilian applied linguistics with the Latin American decolonial studies, the link between daily language practices and institutional language policies and ideologies, and the comprehensive and “at home” internationalization. Besides our results, in this article we also present the process of researching, in other words, the way we developed the theoretical-epistemological articulation throughout the research practice. Moreover, we present how the conceptual and analytical choices belong to the researchers' epistemological and ideological orientations.

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Author Biographies

Alencar Guth, Universidade Federal do Paraná

Alencar Guth é doutorando e mestre em Estudos Linguísticos, pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), e graduado em Letras – Português/Inglês pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Já atuou como professor de língua portuguesa no ensino básico e superior, com experiências na Colômbia e nos Estados Unidos – ocasião em que teve bolsa Fulbright. Atualmente, é membro do Grupo de Pesquisas de Texto e Discurso (GPTD), da UFPR. Suas pesquisas recentes são sobre políticas e ideologias linguísticas e análise de discurso. Contato: guth@ufpr.br.

Adriana Cristina Sambugaro de Mattos Brahim , Universidade Federal do Paraná

Adriana Cristina Sambugaro de Mattos Brahim é docente da Universidade Federal do Paraná (UFPR), atuando no SEPT e no Programa de Pós-Graduação em Letras. Atualmente é coordenadora de políticas linguísticas e diretora do Centro de Assessoria de Publicação Acadêmica (CAPA). É doutora e mestre em Linguística Aplicada pela UNICAMP; especialista em Linguística Aplicada ao ensino de Língua Estrangeira e licenciada em Letras Português/Inglês pela UNESPAR. É líder do GPELIN - Grupo de Pesquisa em Educação Linguística (DGP/CNPq) e suas pesquisas recentes concentram-se nos estudos de letramentos, internacionalização do ensino superior e estudos coloniais/decoloniais na formação em línguas e na formação de professores. Contato: adrianabrahim@ufpr.br.

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Published

2024-04-30

How to Cite

Guth, A., & Sambugaro de Mattos Brahim , A. C. (2024). Applied linguistics and the decolonial option as bases for a study in language policies and university internationalization. Revista Da Anpoll, 55, e1927. https://doi.org/10.18309/ranpoll.v55.1927

Issue

Section

Estudos Linguísticos