The discourse of literacy statistics

biopolitics in managing the risk of child illiteracy caused by the Covid-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18309/ranpoll.v53i2.1790

Keywords:

Literacy, Illiteracy, Statistics, Biopolitics, Michel Foucault studies

Abstract

The problem of literacy among Brazilian children spans decades of discussions and is accentuated after almost two years of remote teaching, due to the covid-19 pandemic. In face of this scenario, this article aims to analyze how literacy statistics discursively produce a notion of risk related to the learning of the child population with the pandemic period as an aggravating factor. Methodologically, it uses discourse analysis inspired by Michel Foucault. The empirical consists of the following documents, analyzed as monuments: 1) Technical Note “Impacts of the pandemic on children's literacy” (TODOS PELA EDUCAÇÃO, 2021) e 2) Executive Summary of the report “The State of the Global Education Crisis: A Path to Recovery (UNESCO; UNICEF; BANCO MUNDIAL, 2021). Based on the concepts of biopower and biopolitics, the power-knowledge relationship put into operation by statistics to govern the population is discussed. The analyses of the empirical material make visible the risk of child illiteracy linked to four factors: 1) socioeconomic factors; 2) gender factors; 3) racial factors; and 4) Risk projection.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dhietelly Almeida Santos, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil

Graduanda em Pedagogia (UFRGS).

Renata Sperrhake, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil

Doutora em Educação (UFRGS).

Camila Alves de Melo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil

Mestra em Educação (UFRGS).

References

BELLO, Samuel Edmundo Lopez. Numeramentalização: o estudo das práticas e do governamento em educação (e) matemática na contemporaneidade. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 20, n. 2, p. 88-114, jul./dez. 2012. Disponível em: https://doi.org/10.17058/rea.v20i2.3076. Acesso em: 18 mar. 2022.

BELLO, Samuel Edmundo Lopez; SPERRHAKE, Renata. Educação e risco social na curricularização do saber estatístico no Brasil. Acta Scientiarum Education, Maringá, v. 38, n. 4, p. 415-424, out./dez. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v38i4.27882. Acesso em: 14 mar. 2022.

BELLO, Samuel Edmundo Lopez; TRAVERSINI, Clarice Salete. Saber estatístico e sua curricularização para o governamento de todos e de cada um. Bolema, Rio Claro, v. 24, n. 40, p. 855-871, dez. 2011. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3774. Acesso em: 16 mar. 2022.

BERNSTEIN, Peter L. Desafio aos deuses: a fascinante história do risco. Rio de Janeiro: Campus, 1997.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a Base. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 21 mar. 2022.

DESROSIÈRES, Alain. La política de los grandes números. 1. ed. Barcelona: Editorial Melusina, 2004.

FERRARO, Alceu Ravanello. Escolarização no Brasil: articulando as perspectivas de gênero, raça e classe social. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, p. 505-526, maio/ago. 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022010000200006. Acesso em: 13 mar. 2022.

FISCHER, Rosa Maria Bueno. Foucault e a análise do discurso em educação. Cadernos de pesquisa, São Paulo, n. 114, p. 197-223, nov. 2001. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-15742001000300009. Acesso em: 20 mar. 2022.

FOUCAULT, Michel. A Arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense, 1986.

FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade: curso no Collège de France (1975-1976). Tradução Maria Ermantina Galvão. 2. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010. (Coleção obras de Michel Foucault).

FOUCAULT, Michel. Estratégia, poder-saber. Tradução Vera Lucia Avellar Ribeiro. 3. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2015. (Coleção Ditos e Escritos, v. 4).

FOUCAULT, Michel. A Ordem do Discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. Tradução Laura Fraga de Almeida Sampaio.

ed. São Paulo: Edições Loyola, 1996.

FOUCAULT, Michel. Segurança, território, população: curso dado no Collège de France (1977-1978). São Paulo: Martins Fontes, 2008.

FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: DREYFUS, Hubert L.; RABINOW, Paul. Michel Foucault: uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Tradução Vera Portocarrero e Gilda Gomes Carneiro. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2013. p. 273-295.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo Demográfico 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2013.

LOCKMANN, Kamila. A proliferação das Políticas de Assistência Social na Educação Escolarizada: estratégias da governamentalidade neoliberal. Porto Alegre, 2013. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/79669. Acesso em: 28 mar. 2022.

MITJAVILA, Myriam. Medicalização, risco e controle social. Tempo Social, revista de sociologia da USP, São Paulo, v. 27, n. 1, p. 117-137, jun. 2015. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ts/article/view/103355. Acesso em: 22 mar. 2022.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Transformando Nosso Mundo: a Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. [S. l.]: ONU, 2015. Disponível em: https://brasil.un.org/sites/default/files/2020-09/agenda2030-pt-br.pdf. Acesso em: 27 mar. 2022.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E CULTURA (UNESCO); FUNDO DE EMERGÊNCIA INTERNACIONAL DAS NAÇÕES UNIDAS (UNICEF); BANCO MUNDIAL. Resumo Executivo. O estado da crise global da educação: um caminho para a recuperação. Um relatório conjunto da UNESCO, do UNICEF e do Banco Mundial. Washington: World Bank Publications, 2021. Disponível em: https://www.unicef.org/media/112461/file/The%20State%20of%20the%20Global%20Education.pdf. Acesso em: 25 mar. 2022.

SPERRHAKE, Renata. O dispositivo da numeramentalidade e as práticas avaliativas: uma análise da “Avaliação Nacional da Alfabetização”. 2016. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2016. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/151630. Acesso em: 15 mar. 2022.

SPERRHAKE, Renata; BELLO, Samuel Edmundo Lopez. Avaliação Nacional da Alfabetização: Produção e Gerenciamento do Risco do Analfabetismo Infantil. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 19, n. 54, p. 10-30, jul./set. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.12957/teias.2018.36263. Acesso em: 23 mar. 2022.

SPERRHAKE, Renata; BELLO, Samuel Edmundo Lopez. O dispositivo de Numeramentalidade: uma ferramenta conceitual, metodológica e analítica de inspiração foucaultiana. Horizontes, Itatiba, v. 37, p. e019025, 20 jun. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.24933/horizontes.v37i0.773. Acesso em: 30 mar. 2022.

TODOS PELA EDUCAÇÃO. Nota Técnica: Impactos da pandemia na alfabetização de crianças. [S. l.]: Todos pela Educação, fev. 2021. Disponível em: https://todospelaeducacao.org.br/wordpress/wp-content/uploads/2022/02/digital-nota-tecnica-alfabetizacao-1.pdf. Acesso em: 14 mar. 2022.

TRAVERSINI, Clarice; BELLO, Samuel Edmundo Lopez. O numerável, o mensurável e o auditável: estatística como tecnologia para governar. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 34, n. 2, maio/ago. 2009. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/8267. Acesso em: 17 mar. 2022.

Published

2022-09-06

How to Cite

Almeida Santos, D., Sperrhake, R., & Alves de Melo, C. (2022). The discourse of literacy statistics: biopolitics in managing the risk of child illiteracy caused by the Covid-19 pandemic. Revista Da Anpoll, 53(2), 366–385. https://doi.org/10.18309/ranpoll.v53i2.1790

Issue

Section

Por uma análise foucaultiana dos discursos