The invention of the mermaid: sea miths and winged figures in the imaginary history of the mediterranean

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18309/anp.v51i3.1478

Keywords:

Mermaids, Myth, Imaginary, Upside-down Figure, Literary-Visual Comparaison

Abstract

The mermaid is one of the most famous Mediterranean myths, both in literature and in the arts. As a cultural macro-category that "explained" an experience of reality, the myth of the mermaid has been so transformed over the centuries and cultures that it has barely maintained the link with the celebrated Homeric episode. In "The Invention Collective", depicting a creature that could have been part of the fantastic zoology of Borges and Guerrero, René Magritte represents an “upside-down” mermaid. Significantly out of the water, the mermaid has human, female legs and the rest of the body of a fish. Already Diderot, in his "Pensées détachées", had already reported on the horror caused by an inverted mermaid. With the exception of the nomenclature of some sea mammals, mermaids do not exist. However, as Agamben suggests, speaking of the "Nymphs", they are "real", since they represent, as can be seen from the title of the painting by Magritte, a "collective invention", that is, a concept constructed to demonstrate the origin of mysterious aspects of reality. The "collective" invention of the mermaid’s myth, as Diderot and Magritte had observed, represents a reversal of the mythological narrative. In the perspective inaugurated by Diderot and Magritte, and through examples taken from works by Giraudoux, Tanizaki and D'Arrigo, we would like to argue that the modernity of the mermaid’s myth resides in the ambiguity and duality of its half figure.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Biagio D'Angelo, Universidade de Brasília/CNPq, Distrito Federal, Brasília,

Bolsista de Produtividade em Pesquisa 2 (CNPq), é Professor Doutor de Teoria, Crítica e História da Arte na Universidade de Brasília. Realizou um Pós-Doutorado Senior na Universidade Paris Saint-Denis sob a supervisão de François Soulages (2017-2018). Foi Professor de Literatura Comparada em várias universidades internacionais (Hungria, Peru, Bélgica, Rússia). Presidente do Comitê Internacional de Estudos Latino-americanos (2007-2010) da AILC/ICLA (Associação Internacional de Literatura Comparada). Formado em línguas e literaturas orientais, com ênfase na área de arte e cultura russa, pela Universidade de Veneza Ca' Foscari. Entre seus campos de interesse: imbricações entre textualidade e visualidade; enciclopédias e enciclopedismo; estética do objeto; natureza-morta; Proust e as artes visuais. Dentro das suas publicações acadêmicas, destacam-se ensaios sobre autores latino-americanos, sobre as relações entre cultura e visualidade, sobre os mitos nas literaturas americanas. Publicou também três livros de poesias. Presidente do RETINA.Internacional em Brasília. Entre suas publicações mais recentes: "Espaces. Topographies et imaginaires. Écrits parisiens 2017-2018, 1" (Paris: L'Harmattan, 2018); "Espace-Temps. Proust et les créations contemporaines. Écrits parisiens 2017-2018, 3" (Paris: L'Harmattan, 2018). O livro "Benjamin. Poema com desenhos e músicas" (São Paulo: Melhoramentos, 2011) ganhou o Premio Jabuti 2012 no âmbito da Literatura Infanto-juvenil e faz parte do Acervo Básico 2012 da FNLIJ (Fundação Nacional de Literatura Infantil e Juvenil).

Published

2020-12-31

How to Cite

D’Angelo, B. (2020). The invention of the mermaid: sea miths and winged figures in the imaginary history of the mediterranean. Revista Da Anpoll, 51(3), 11–19. https://doi.org/10.18309/anp.v51i3.1478

Issue

Section

Estudos Literários (2020)