Text genres that circulate in the sphere of teaching work and in teacher professional development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18309/anp.v51i2.1422

Keywords:

Teaching work, Language, Development, Self-confrontation Interview

Abstract

In this article, we aim to discuss the relationships between language and work, focusing on the potentially formative role of text genres in the context of teaching work. We will present the genres which circulate in teaching work situations and those which can be produced for developmental purposes, by distinguishing those which circulate in the sphere of work those which have a potential of learning and / or development. Our study is based on the epistemological orientation of Social Interactionism and uses three theoretical frameworks: that of Socio-discursive Interactionism, on the one hand; and those of the Activity Clinic and Ergonomics of the Activity of Education Professionals, on the other hand. We will show, in a specific way, an analysis of a self-confrontation interview and we will discuss its potential for the development of teachers and for training. We will thus discuss the role of verbalizations on the work situation in the teacher development process, through genres produced in work situations which constitute a symbolic activity in which language becomes an instrument of education and development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eliane Gouvêa Lousada, Universidade de São Paulo, São Paulo, São Paulo,

Possui mestrado em Lingüística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1998) e doutorado em Lingüística Aplicada e Estudos da Linguagem também pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2006). Faz parte do grupo de pesquisa ALTER (Analise de Linguagem, Trabalho e suas Relações) e do grupo LAF (Universidade de Genebra). Atualmente é professora-doutora do Departamento de Letras Modernas da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (FFLCH), área de Língua e Literatura Francesa, na Universidade de São Paulo. Foi professora da University of Guelph, Canadá no departamento de Etudes Françaises, tendo ministrado aulas no nivel da graduação, mestrado (Masters) na área de didática do francês e tendo exercido a função de orientadora. Tem experiência na área de Desenvolvimento de professores, Elaboração de material didático e Análise do Discurso, assim como inúmeras publicações científicas nessas áreas. Além disso, é co-autora de vários livros didáticos em inglês como língua estrangeira e português como língua materna. Suas pesquisas apoiam-se nos pressupostos teóricos do interacionismo sociodiscursivo, nas teorias de análise dos discursos, na ergonomia da atividade e na clínica da atividade. As questões abordadas em suas pesquisas estão ligadas ao uso dos gêneros textuais na aprendizagem de língua materna e estrangeira (francês e inglês), à elaboração de material didático baseado no conceito de gênero textual, ao desenvolvimento de professores dentro de uma visão coerente com as ciências do trabalho e à análise dos discursos, sobretudo os que são produzidos em situação de trabalho educacional 

Published

2020-09-09

How to Cite

Gouvêa Lousada, E. (2020). Text genres that circulate in the sphere of teaching work and in teacher professional development. Revista Da Anpoll, 51(2), 232–247. https://doi.org/10.18309/anp.v51i2.1422