The Vertigo of the Sensations in “É O Silêncio…”, by Pedro Kilkerry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18309/anp.v1i50.1317

Keywords:

Poetry, Pedro Kilkerry, Territory, Subject, Sensation

Abstract

The article proposes a reading of Pedro Kilkerry's "É o silêncio...", with the aim of focusing on the issue of the poetic creation process present in the poem, not only as a theme, but above all as the dynamics itself embodied in writing. For this, we start from the concept of block of sensation (affects and percept), proposed by Gilles Deleuze and Félix Guattari, in relation to the concepts of territory and deterritorialization, of the same philosophers, in order to understand the movement of creation that is materialized in the poem. Based on a reinterpretation of Kilkerry poetry, we try to test the hypothesis that not only does the uniqueness of his poetry results from the original treatment he gives to language, but also from his ingenuity to aesthetically reconfigure, in the light of the phenomenon of alterity, the problem of subjectivity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Eduardo Siqueira Ferreira de Souza, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, São Paulo,

Doutorando em Literatura e Crítica Literária pelo Programa de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica Literária da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, possui Mestrado em Literatura e Crítica Literária (2008) e Licenciatura em Letras: Português (2005), ambos pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, além do bacharelado em Comunicação Social - Habilitação em Publicidade e Propaganda pela Escola Superior de Propaganda e Marketing (1995). Atualmente é Assistente Mestre da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e ministra disciplinas nos cursos de Letras, Comunicação e Multimeios, Publicidade e Propaganda e no Curso de Especialização em Literatura. Atua principalmente nos seguintes temas: literatura brasileira, literatura portuguesa, poesia contemporânea, teoria literária, criação literária e roteiro audiovisual.

Annita Costa Malufe, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, São Paulo,

Vice-coordenadora e docente do Programa de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica Literária da PUC-SP. Bolsista Produtividade (PQ2) do CNPq com projeto sobre Samuel Beckett e filosofia contemporânea. Doutora em Teoria e História Literária pelo IEL/ Unicamp, publicada em livro: Poéticas da imanência: Ana Cristina Cesar e Marcos Siscar (Ed.7Letras/FAPESP, 2011). Mestre em Comunicação e Semiótica pela PUC-SP com o trabalho também publicado: Territórios dispersos: a poética de Ana Cristina Cesar (Ed.Annablume/FAPESP, 2006). Realizou Pós-Doutorado sobre Samuel Beckett na USP (CNPq) no Depto. de Teoria Literária, sob supervisão de Fábio de Souza Andrade (2013-jun.2014) e, com auxílio FAPESP, realizou pós-doutorado na PUC-SP sobre poéticas contemporâneas e a escrita do filósofo Gilles Deleuze, sob supervisão de Peter Pál Pelbart (2009-jun.2012). É autora de 6 livros de poemas.

Published

2019-12-30

How to Cite

Siqueira Ferreira de Souza, C. E., & Costa Malufe, A. (2019). The Vertigo of the Sensations in “É O Silêncio…”, by Pedro Kilkerry. Revista Da Anpoll, 1(50), 20–27. https://doi.org/10.18309/anp.v1i50.1317

Issue

Section

Estudos Literários 2019